ایرانی‌ها چقدر اینترنتی خرید می‌کنند؟

ایرانی‌ها چقدر اینترنتی خرید می‌کنند؟

در سامانه «شاپرک» تعداد 27،658 میلیون تراکنش پردازش و مبلغ 14،753،304 میلیارد ریال تسویه صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 28 و 26 درصد رشد را نشان می‌دهد.

در گزارش اخیر سازمان آنکتاد از شاخص تجارت الکترونیک بین کسب‌وکار و مشتری (B2C) سال 2019، میزان آمادگی 152 اقتصاد جهان برای پشتیبانی از خریدآنلاین اندازه‌گیری و ارزیابی‌شده است. نتایج نشان می‌دهد کشور هلند بالاترین آمادگی برای مشارکت و بهره‌مندی از تجارت الکترونیکی را داراست. ایران در سال 2019 بعد از روسیه و یونان، 42 امین کشور از منظر شاخص تجارت الکترونیک B2C است که جایگاه آن نسبت به شاخص سال 2018 بهبود 7 پله‌ای داشته است و در موقعیت بهتری نسبت به کشورهای قطر، ترکیه و چین قرار دارد. از میان کشورهای درحال‌توسعه، ایران بعد از امارات و مالزی در جایگاه ششم قرار دارد.

در همین رابطه هم بانک مرکزی گزارش شش‌ماهه عملکرد سامانه‌های بانکداری الکترونیک را منتشر کرده است. این گزارش درباره عملکرد سامانه‌های «شتاب»، «شاپرک»، «پایا»، «ساتنا»، «چکاوک» و «صیاد» در حوزه بانکداری الکترونیک بوده است.

به گزارش بانک مرکزی، در سامانه «شتاب» تعداد 20،401 میلیون تراکنش پردازش و مبلغ 22،871،027 میلیارد ریال تسویه صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 25 و 27 درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین در سامانه «شاپرک» تعداد 27،658 میلیون تراکنش پردازش و مبلغ 14،753،304 میلیارد ریال تسویه صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 28 و 26 درصد رشد را نشان می‌دهد.

در سامانه «پایا» تعداد 874 میلیون تراکنش پردازش و مبلغ 19،097،478 میلیارد ریال تسویه انجام شد که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 33 و 30 درصد رشد را نشان می‌دهد.

آمارها حاکی از آن است که در سامانه «ساتنا» تعداد 13.6 میلیون تراکنش با مبلغ 61،878،147 میلیارد ریال تسویه صورت پذیرفته است که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 82 و 144 درصد رشد را نشان می‌دهد.

در سامانه «چکاوک» تعداد 47 میلیون چک تبادل شده که مبلغ چک‌های مذکور 15،825،999 میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه در سال قبل منفی 21 و منفی 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در شش‌ماهه اول سال 1398 تعداد تراکنش‌های سامانه «صیاد» به عدد 53،747،115 رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل 416.49 درصد رشد را نشان می‌دهد. البته به گفته بانک مرکزی، رشد تعداد تراکنش‌های تحت تأثیر راه‌اندازی سرویس استعلام است که در شش‌ماهه اول سال 1397 هنوز راه‌اندازی نشده بود.

8.png

خرید اینترنتی در ایران چطور است؟

معاونت اقتصادی اتاق تهران در گزارشی به وضعیت تجارت الکترونیک B2C ایران و سایر کشورها در سال 2019 پرداخته است. طبق این گزارش، در ایران 42 درصد از کاربران اینترنت خرید را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند که این نسبت برای کل جمعیت، 26 درصد است.

در میان ده کشور برتر اقتصادهای درحال‌توسعه، تنها تایلند و ترکیه با کاهش جایگاه شاخص نسبت به سال قبل مواجه شده‌اند و سایر کشورها بهبود داشته‌اند. سنگاپور دارای بهترین رتبه در این گروه و سومین رتبه در جهان است و پس‌ازآن کشورهای چین و کره جنوبی رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. ایران در سال 2018، 49 امین کشور جهان در شاخص تجارت الکترونیک بوده که جایگاه آن در سال 2019 با هفت پله صعود به 42 ام جهان و 6 امین کشور در میان کشورهای درحال‌توسعه رسیده است.

علاوه بر این،‌ در میان کشورهای درحال‌توسعه آسیای غربی و شمال آفریقا، ایران بعد از امارات متحده عربی دومین کشور از منظر شاخص تجارت الکترونیک بوده است.

9.png

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا