تغییرات احتمالی بازار کاغذ چین و تاثیرات آن بر بازار ایران و بررسی تغییرات تعرفه کاغذ

[yee_row column-size=”md-column” boxed_layout=”yee-container-fluid” padding_layout=”” style_detail=”” theme_options=”flattern” border_color=”” border=”none” background_image_options=”none” background_image=”” background_color_options=”none” background_color=”” responsive_column_reset=”no” vacolumns=”top” ex_class=”” id=”” visiable=”1″][yee_column width=”1/1″ ors=”” column-size=”md-column” xs-column=”0″ xs-hidden=”” sm-column=”0″ sm-hidden=”” md-column=”0″ md-hidden=”” lg-column=”0″ lg-hidden=”” hidden-print=”visiable” background_image=”” background_color=”” ex_class=”” visiable=”1″][wgt_jce_editor css_animation=”no” ex_class=”” style_detail=”” yee-widget-theme=”default” border_color=”” border=”none” visiable=”1″]{content}

سال 2016 با ادامه افت شاخص رشد اقتصادی چین همرا بوده و براساس پیشبینی ها، وضعیت رشد اقتصادی چین با تغییر اندک نسبت به سال 2015 ،کماکان با افت مواجه خواهد بود.

در این میان چندی است خبرهایی در خصوص احتمال دامپینگ توسط چینی ها در بازار کاغذ ایران شنیده میشود. کاهش ارزش یوان و همچنین کندی رشد اقتصادی چین میتواند به عنوان تهدیدی برای طرفهای تجاری این کشور در سال 2016 ارزیابی گردد.اما این فقط یک روی سکه است!

سهم هریک از کشورهای ذینفع /تولیدکننده در سبد واردات کاغذ چاپ و تحریر ایران در نه ماه منتهی به 30 آذر 1394 بیانگر میزان تاثیرپذیری نسبی بازار به تغییرات قیمتی کیفیت های چینی میباشد.chart az94

نمودار مذکور با عنایت به محدودیتهای نقل و انتقال ارز جهت واردات کالا ،حکایت از سهم حدود 47 درصدی تولیدات کشور اندونزی در سبد واردات ایران در مقابل سهم 24 درصدی کیفیت های چینی دارد.به دلیل محدودیتهای عنوان شده سهم کالای خریداری شده از کشور امارات ،ترکیه و همچنین خود کشور اندونزی عمدتا مربوط به محصولات اندونزیایی میباشد.

هرچند کاهش قیمت تحت عنوان دامپینگ به عنوان سیاستی با برد کوتاه مدت میتواند برای بازار ایران با از میان بردن تعادل بازار به عنوان تهدید تلقی گردد ،اما به راحتی با عنایت به سهم بازار محصولات چینی میتوان اثرات دامپینگ احتمالی را با دامنه ای محدود ارزیابی کرد.

همچنین با در نظر گرفتن اخبار بین المللی مرتبط با حوزه کاغذ چاپ و تحریر در آمریکا ،اروپا و خاور دور و نیز محدودیتهای اخیر زیست محیطی در سنگاپور، اندونزی و چین در زمینه تولید کاغذ و هزینه های مترتب بر آن ،همگی بیانگر افزایش هزینه های تولیدی و به التبع آن کاهش سود کارخانجات تولید کننده کاغذ چاپ و تحریر در خاور دور میباشد.

موید این ادعا تغییرات محسوس تولید کنندگان آسیایی بویژه چینی در سیاستهای قیمت گذاری میباشد. کندی رشد اقتصادی و کاهش تقاضای بازار های داخلی چین در کنار روند سرمایه گذاری های اخیر در حوزه تولید کاغذ، امروزه اکثر تولیدکنندگان این حوزه را با مشکلات مالی و اقتصادی جدی روبرو ساخته است .تا جایی که در سال گذشته میلادی دو تولیدکننده و فروشنده مطرح کاغذ چاپ و تحریر دنیا یعنی شرکت IP Sun تصمیم به توقف فعالیت مشترکشان در حوزه تولید کاغذ چاپ و تحریر در چین گرفته و بطور کامل این شراکت استراتژیک که در نوع خود و در زمان وقوع توقعات بسیاری را ایجاد نموده بود ، با شکست زود هنگام مواجه گردید.

شرکت International Paper به دلیل آنچه عدم تفاهم در سیاستهای قیمت گذاری و زیان ده بودن سرمایه گذاری در چین با شرکت Sun نامیده، تصمیم به پایان این مشارکت گرفته و بطور رسمی این دوشریک تجاری در سال 2015 اعلام جدایی کردند.

برخورد منطقی و مبتنی بر دانش، با مقوله کنترل واردات و نیز توجه به اهمیت واردات کالاهای واسطه ای در توسعه صادرات غیرنفتی امری است ضروری و در مقابل نگاه عوام فریبانه و در ظاهر حامی اشتغال ملی!

از مدعیان افزایش تعرفه جهت جلوگیری از واردات کالایی که در داخل به لحاظ کمی و کیفی رسیدن به آن قابل دستیابی نیست باید این پرسش را داشت که در صورت افزایش هزینه های مصرف کنندهگان در حوزه چاپ و بسته بندی وبه تبع آن کاهش سودآوری و از میان رفتن توجیه اقتصادی فعالین حوزه نشر،چاپ و بسته بندی ، چند ده هزار نفر با مشکل اشتغال مواجه میشوند ؟

صنعت فراگیر چاپ و نشر و بسته بندی مقوله ای نیست که بتوان با تصمیمات عجولانه و کارشناسی نشده در آن به اظهار نظر پرداخت. عوام فریبی و ارایه آمار و اطلاعات نادرست بخودی خود امری است نکوهیده ،حال اگر این موضوع در حوزه جامع و فراگیر چاپ و نشر و بسته بندی باشد ، میتواند تبعاتی بسیار جبران ناپذیر به همراه داشته باشد.

در فضای پساتحریم و بر اساس مولفه های اقتصاد مقاومتی و وجوب توسعه صادرات غیرنفتی ،بیش از پیش اهمیت صنعت چاپ و بسته بندی و حوزه فرهنگ را نمایان میکند.بهره مندی از فن آوری روز و مواد اولیه مطلوب و با کیفیت در این صنعت متضمن موفقیت در بازاریابی بین المللی و حضور کالای ایرانی در بازارهای جهانی است.

و اما موضوع دیگری که این روزها در میان جدال بر سر تغیر تعرفه مورد بی مهری کامل واقع شده است ،نقش موثر و غیرقابل انکار واردکنندگان و فعالین حوزه تجارت انواع کاغذ ،مقوا و فراورده های سلولزی میباشد.

در طول مدت تحریم ،واردکنندگان با قبول ریسک بالای واردات و تجارت در کنار مشکلات عدیده بانکی ،عدم ثبات ارز،عدم امکان بهره مندی از استاندراد های تجارت در دنیا ،مشکلات گمرکی ،کشتیرانی ،حواله ارز و ریسک ناشی از نقل و انتقال سرمایه و… با پشتکار و تلاش کم نظیر و مثال زدنی توانستند با باور و تعهد به فعالیت تخصصی خود نسبت به تامین نیاز جامعه به انواع کاغذ ،مقوا و فراورده های سلولزی اقدام نمیاند چه بسا برخی از مدعیان امروز مخالف واردات در صورت عدم همکاری و حسن تعامل همین واردکنندگان و تامین کنندگان ،با مشکلات عدیده ای مواجه می شدند و حتی کارشان به تعطیلی میکشید.

با عنایت به گشایش های اخیر در زمینه تجارت حوزه بین الملل و احتمال تبدیل عضویت ایران از جایگاه ناظر به فعال در سازمان تجارت جهانی شاید اکنون وقت آن رسیده که به موضوع بهره وری و علم مدیریت منابع بیشتر بیاندیشیم.چگونه است تولید کاغذ در کشورهایی که آنها نیز وارد کننده خمیر کاغذ هستند، با کیفیت و قیمتی بصورت مستمر در جریان است که حتی با احتساب هزینه ای سربار مانند هزینه سرمایه گذرای ،گمرک ،استاندارد و آزمایشگاه ،بعضا حق توقف و انبارداری و همچنین کرایه حمل دریایی کماکان به عنوان تهدیدی برای تولیدات داخلی میباشند ؟ این کشور ها هم به لحاظ قیمتی و هم به لحاظ کیفی و کمی در مقابل تولیدات داخل قدرتنمایی میکنند.

با نیم نگاهی به کشور هند اهمیت برنامه ریزی صحیح اقتصادی را در میابیم. با وجود تولیدکنندگان متعدد کاغذ و صادرات انواع کاغذ هندی این کشور کماکان به واردات کالای با کیفیت در حوزه کاغذ،مقوا و فراورده های سلولزی ادامه میدهد.شناخت صحیح وآگاهی از اهمیت واردات در ایجاد و حفظ تعادل اقتصادی و اهمیت صادرات سبب گشته تا تعادل مناسبی را بین واردات،تولید و صادرات در زمینه کاغذ و مقوا ،در کشور هند شاهد باشیم.

باید باور کنیم دوران حمایت های بی پشتوانه تعرفه ای سپری گشته و باید به جای افزایش هزینه های مصرف کننده نهایی، به فکر کاهش هزینه های تولید باشیم.

پسندیده است مسئولین محترم با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه در امر واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان کاغذ چاپ و تحریر در کشور ،حمایت واقعی و موثر خود را از این صنعت استراتژیک اعمال دارند تا دگر بار شاهد طرح موضوع غیرقابل دفاع افزایش تعرفه کاغذ چاپ و تحریر – بخوانید هزینه کرد از جیب مصرف کنندگان نهایی- نباشیم . که افزایش تعرفه واردات نعل وارونه زدن و آدرس غلط دادن است.

امید است کلیه فعالان عرصه چاپ و تحریر در کشور اعم از تولید کننده گان ،واردکننده گان ،ناشرین ،تجار و مصرف کنندگان با توجه به گشایش های صورت گرفته در فضای تعاملات بین المللی ایران و با پرهیز از عوام فریبی و مصادره به مطلوب کردن اخبار و وقایع مرتبط با این حوزه و نیز با عنایت و باور به اهمیت و جایگاه همدلی و تعامل سازنده در حوزه چاپ و نشر و بسته بندی کشور،این عرصه را دچار بی نظمی و بی ثباتی ننمایند.

سید حسن میرباقری

رییس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان کاغذ ،مقوا و فراورده های سلولزی ایران

{/content}[/wgt_jce_editor][/yee_column][/yee_row]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا