دو وعده جدید به‌تجار

متولیان تجارت در نظر دارند برای پویایی بازارهای صادراتی، سال ۹۷ «کلینیک صادرات» را که الگوبرداری از چند کشور است را راه‌اندازی کنند. به‌گفته آنان این کلینیک، شرکت‌های کوچک را در یک بازه یکساله، به‌ پروسه صادرات نزدیک و در نهایت در دو حوزه «امداد صادرات» و «رشد صادرات» فعال است.

کلینیک صادرات وعده داده شده، نرخ‌ها، مقررات، تعرفه‌ها، قوانین صادرات و همچنین موضوعات بین‌المللی همچون موافقت دوجانبه و چندجانبه را در بر می‌گیرد. البته به‌گفته مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، هدف نهایی از راه‌اندازی این کلینیک صادراتی، راهبردی برای دست یافتن بنگاه‌ها به بازارهای هدف است.

اما خبر خوش دوم که به پوشش نوسانات نرخ ارز برای صادرکنندگان مربوط می‌شود، چه سازوکاری دارد؟ نوسانات نرخ ارز که در چند وقت اخیر در بازار پدیدار شده است، متولیان تجارت را نیز بر آن داشته که برای دل‌نگرانی صادرکنندگان و التهابات پیش آمده، تدابیری اتخاذ کنند. در همین راستا نیز معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران با اعلام خبر خوش پوشش نوسانات نرخ ارز برای صادرکنندگان گفت: اگر نرخ ارز بین ۳ تا ۳۰ درصد کاهش یابد، نوسانات نرخ برای صادرات پوشش داده می‌شود.

▫️▫️تجربه روسیه در حمایت از صادرات

به‌منظور حمایت از شرکت‌هایی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند، شبکه‌ای از مراکز محلی حمایت از صادرات ایجاد شده است تا مجموعه‌ای از خدمات و حمایت‌ها شامل: اطلاعات، تحلیل‌‌ها، مشاوره و کمک درخصوص مشکلات سازمانی به این شرکت‌ها ارائه شود. این مراکز اطلاعات لازم درخصوص فرآیند صادرات را در اختیار شرکت‌های متوسط و کوچک قرار می‌دهند و زمینه حضور این شرکت‌ها در بازار دیگر کشورها را فراهم می‌آورند.

▫️در مواردی که شرکت‌ها نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشند، این مراکز متخصصان مربوطه را شناسایی و برای ارائه مشاوره دعوت می‌کنند. این مراکز اطلاعات حقوقی لازم درخصوص سرمایه‌گذاری و مراحل عقد قرارداد را نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و حتی استخدام مترجم برای مذاکره مستقیم را بر عهده می‌گیرد. متخصصان این مراکز کسب‌و‌کارهای متوسط و کوچک را در جهت بهینه‌سازی شیوه ارائه اطلاعات، انجام تحقیقات بازار و شرایط بازارهای جهانی در هر صنعت راهنمایی می‌کنند و زمینه لازم برای حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها و رویدادها را فراهم می‌کنند.

▫️▫️ تجربه مالزی

در کشور مالزی، پروژه «ام‌ای ترید» به‌منظور حمایت از صادرات و توانمندسازی بنگاه‌های متوسط و کوچک داخلی برای راهیابی به بازارهای جهانی طراحی و اجرا شده است. سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی اجرای این طرح را بر عهده دارد. هر شرکت با عضویت در این برنامه مجموعه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی دریافت می‌کند. مشاوره حقوقی برای عقد قرارداد و همکاری با شرکت‌های خارجی، سنجش بازارهای جهانی، آموزش تجارت در عصر دیجیتال، تشریح ضوابط قراردادهای همکاری تجاری بین کشورها و فرصت‌ها و تهدیدات مربوطه و تضمین منافع شرکت‌های مالزیایی از طریق دفاتر خارجی، بخشی از خدماتی است که در قالب این پروژه به شرکت‌ها ارائه می‌شود./دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا