سازمان بنادر تغییر نام «بندر امیرآباد» به «بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» را تصویب کرد

[yee_row column-size=”md-column” boxed_layout=”yee-container-fluid” padding_layout=”” style_detail=”” theme_options=”flattern” border_color=”” border=”none” background_image_options=”none” background_image=”” background_color_options=”none” background_color=”” responsive_column_reset=”no” vacolumns=”top” ex_class=”” id=”” visiable=”1″][yee_column width=”1/1″ ors=”” column-size=”md-column” xs-column=”0″ xs-hidden=”” sm-column=”0″ sm-hidden=”” md-column=”0″ md-hidden=”” lg-column=”0″ lg-hidden=”” hidden-print=”visiable” background_image=”” background_color=”” ex_class=”” visiable=”1″][wgt_jce_editor css_animation=”no” ex_class=”” style_detail=”” yee-widget-theme=”default” border_color=”” border=”none” visiable=”1″]{content}

سازمان بنادر پیشنهاد تغییر نام بندرامیرآباد به بندر آیت الله هاشمی رفسنجانی را به تصویب رساند.

به گزارش ایسنا، سازمان بنادر اعلام کرد در راستای پاسداشت مقام شامخ و نقش ارزنده‌ای که مرحوم حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران سازندگی ایفا کردند و تأثیر سیاست‌ها، تصمیمات و حضور فعال آن مرحوم در راه‌اندازی و توسعه کریدور شمال- جنوب و بندر استراتژیک و حیاتی امیرآباد به­‌عنوان هاب بنادر شمالی، و همچنین نقش مؤثر این بندر در ارتباطات بین‌المللی و کشورهای CIS، هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در جلسه شماره ۱۸۶۴، پیشنهاد تغییر نام «بندر امیرآباد» به «بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی»را مطرح و به تصویب رساند.

بندر امیرآباد با وسعت یک هزار و ۶۰ هکتار و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷/۶میلیون تن کالا در سال، در استان مازندران و در مسیر کریدور بین­المللی ترانزیتی شمال– جنوب واقع شده و در زمینه حمل و نقل، تجارت و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه، به­‌عنوان مهم­ترین بندر شمالی کشور، از موقعیت و پتانسیل منحصربه­ فردی برخوردار است.

این کریدور، علاوه بر برقراری ارتباط تجاری و ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه، با کشورهای اروپایی و در قلمرو ایران، ازطریق بندر امیرآباد به خلیج فارس در جنوبی‌ترین منطقه کشور مرتبط بوده و تا کشورهای حوزة اقیانوس هند امتداد می­‌یابد. براساس گزارش­‌های آنکتاد، این کریدور درمقایسه با مسیرعبور از کانال سوئز، ازنظر مسافت وزمان تا ۴۰درصد کوتاه­‌تر و از نظر هزینه تا۳۰درصد ارزان­تر است.

این بندر استراتژیک به خطوط ریلی سراسری کشور نیز متصل بوده و به­‌زودی قادر خواهد بود با استفاده از اسکله رو رو ریلی، حمل و نقل چندوجهی از جمله؛ بارگیری مستقیم واگن­های باری را از طریق کشتی، به انجام برساند.

شایان ذکر است، این بندر در سال ۱۳۹۴، با جذب سهم ۴۴درصدی از عملیات تخلیه و بارگیری در بین بنادر شمالی کشور، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.همچنین با عملکرد ۶۰درصدی از حجم تخلیه غلات و ۸۶درصدی ازحجم صادرات در شمال کشور، جایگاه خود را به‌­عنوان مهم­‌ترین بندر شمالی کشور تثبیت کرده است.

هم­زمانی این پیشنهاد با سی و هشتمین سالگرد غرورآفرین دهه فرخنده فجرانقلاب اسلامی که حضرت آیت‌­الله هاشمی رفسنجانی در شکل­‌گیری، تثبیت و تداوم آن تأثیری بلامنازع داشتند و نقش ارزنده ایشان در دستور ساخت و تبدیل بندر امیرآباد به­‌عنوان یکی از رگ­های حیاتی و مهم اقتصاد کشور، ارزش و اهمیت این حرکت قدرشناسانه را چندین برابر کرده و پاسخی مناسب به ندای لبیک تشییع کنندگان میلیونی یار دیرینه امام راحل و رهبری معظم انقلاب به­‌شمار می­‌آید.

این مصوبه برای اجرا و طی مراحل قانونی، به مراجع ذی­ربط پیشنهاد شده است.

خبر: ۵۲۱۰۴۰ – تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷۱۳بهمن ۱۳۹۵ عصر ایران

{/content}[/wgt_jce_editor][/yee_column][/yee_row]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا