وضعیت تجارت الکترونیک در دنیا
براساس ارزیابیهای صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ کشورهای لوکزامبورگ، ایسلند و نروژ به ترتیب رتبههای اول تا سوم را در شاخص تجارت الکترونیک کسب کردهاند.
لوکزامبورگ به دلیل برخورداری از یک بخش مالی توسعه یافته، توانسته رتبه بندی سرور امن خود را افزایش دهد. این کشور همچنین مقر شرکتهای مطرح در تجارت الکترونیکی مانند آمازون، پی پال و اپل در اروپا است. از سوی دیگر پایین بودن مالیات بر ارزش افزوده در زمینه کتابهای الکترونیکی، موجب ایجاد تحرک در تجارت الکترونیک شده، بهطوری که اتحادیه اروپا از آغاز سال ۲۰۱۵، درخواست یک شارژ نرخ بالاتر را از لوکزامبورگ کرده است. براساس ارزیابیهای صورت گرفته با وجود اینکه لوکزامبورگ محاط در خشکی است، شبکه لجستیکی توسعهیافتهای داشته و دومین رتبه کشورهای اروپایی را در زمینه امتیاز اعتبار پستی UPU(امتیاز اعتبار پست) دارا است.
ایسلند نیز با توجه به اینکه در شاخصهای ضریب نفوذ اینترنت، کارت اعتباری و توزیع امن سرور، پیشرو است، توانسته رتبه دوم را در شاخص تجارت الکترونیک به خود اختصاص دهد. نروژ و فنلاند نیز از دیگر کشورهای شمال اروپا هستند که جزو ۱۰ کشور برتر با خصوصیاتی مشابه کشورهای برتر مانند اینترنت بالا، رواج کارت اعتباری و ترویج فروشگاههای اینترنتی شناخته میشوند.
سوئیس نیز مانند لوکزامبورگ از بخش مالی قوی، شبکههای تدارکاتی خوب و پوشش پستی بالا برخوردار است. براساس ارزیابیهای صورت گرفته انگلستان نیز دارای نفوذ اینترنت نسبتا بالا بوده و رتبهبندی شاخص B۲C (ارزش شاخص تجارت الکترونیکی آنکتاد) این کشور منعکسکننده بازار تجارت الکترونیک توسعه یافته (بالاترین نسبت شرکتهای عمده فروشی و خرده فروشی از طریق اینترنت در اروپا)، جذابیت برای خریداران خارج از کشور و بالاترین نرخ خرید برخط در جهان است، بهطوری که تا ۸۵ درصد از کاربران، خرید محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت انجام میدهند.
کانادا نیز دارای نفوذ کارت اعتباری بالا و دارای مزیت نزدیکی به بازار ایالات متحده آمریکا است. اما براساس ارزیابیهای صورت گرفته کره جنوبی و ژاپن نیز به ترتیب اولین و دومین کشورها در امتیاز اعتبار UPU هستند؛ همچنین نیوزیلند نیز امتیاز خوبی را در تمام چهار معیار این شاخص کسب کرده است.