گمرک ایران با اعلام ثبت ۲۵۰هزار اظهارنامه وارداتی در ۸ ماهه نخست سال جاری، اعلام کرد که ۳۰ درصد محموله‌ها با ایکس‌ری کنترل می‌شوند.

[yee_row column-size=”md-column” boxed_layout=”yee-container-fluid” padding_layout=”” style_detail=”” theme_options=”flattern” border_color=”” border=”none” background_image_options=”none” background_image=”” background_color_options=”none” background_color=”” responsive_column_reset=”no” vacolumns=”top” ex_class=”” id=”” visiable=”1″][yee_column width=”1/1″ ors=”” column-size=”md-column” xs-column=”0″ xs-hidden=”” sm-column=”0″ sm-hidden=”” md-column=”0″ md-hidden=”” lg-column=”0″ lg-hidden=”” hidden-print=”visiable” background_image=”” background_color=”” ex_class=”” visiable=”1″][wgt_jce_editor css_animation=”no” ex_class=”” style_detail=”” yee-widget-theme=”default” border_color=”” border=”none” visiable=”1″]{content}

به گزارشخبرگزاری مهربه نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، گزارشجزئیاتواردات کشور در هشت ماهه سال جاری، از سوی گمرک ایران منتشر شده است، این گزارش بر اساس مدل داده‌های آماری جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شده که در سال‌های گذشته هم بر همان اساس انجام شده بود.

نگاهی به آمارهای حوزه تجارت در هشت ماهه سال جاری، بیانگر ورود بالغ بر۲۱ میلیون تن کالا با ارزش ۲۷ میلیاردو ۳۸۳ میلیون دلار از ۸۲ گمرک بوده است. با توجه به طبقه بندی کالاها بر مبنای کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مصرفی مشاهده میشود در مدت یاد شده۹۶۲ هزار تن انواع کالای مصرفی به ارزش ۳میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار از طریق گمرکات سراسر کشور وارد شده که تنها ۴ درصد از وزن و ۱۰ درصد از ارزش کل کالاهای ورودی به کالاهای مصرفی اختصاص داشته و سایر کالاها کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه دارو، مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین‌آلات مورد نیاز بخش صنعت بوده که وارد کشورمان شده است.

بر این اساس سهم کالاهای واسطه‌ای از نظر وزن۹۳درصد و از نظر ارزش ۶۳درصد بوده و در مجموع در ۸ ماهه سالجاری به میزان  ۲۰میلیون و ۲ هزار تن کالای واسطه ای به ارزش ۱۷میلیارد و ۸۳۴میلیون دلار وارد کشور شده است. همچنین سهم کالاهای سرمایه‌ای در این مدت به۵۹۹هزار تن و به ارزش ۶میلیارد و ۴۱۲میلیوندلار رسیده که در مجموع ۳ درصد از وزن و ۲۲درصد از ارزش کل واردات کشورمان در ۸ ماهه سالجاری به این کالاها اختصاص یافته است.

کنترل فیزیکی کلیه محموله‌های وارداتی به منزله ایجاد توقف‌های طولانی در ترخیص کالاهای مورد نیاز بخش های حساس و صنعت کشور خواهد بود که با اصول و محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

علیرغم آمارهای موجود، این سازمان به منظور پیشگیری از بروز تخلفات و ورود کالاهای قاچاق (منظور ورود کالاهایی است که در اسناد ارائه شده به آنها اشاره نشده است) از مبادی رسمی، همانگونه که اشاره گردید با استفاده از سامانه جامع و بهره گیری از کنترل و نظارت های سازمانهای همجوار در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به اعمال شاخص های مدیریت ریسک و کنترل کلیه محموله های ورودی با توجه به سطح ریسک شناسایی شده نموده است.

ضمن اینکههر تخلفی، قاچاق محسوب نمی‌شودو روزانه به طور میانگین در گمرکات سراسر کشور میلیاردها تومان مابه‌التفاوت و مجازات جریمهیا اصطلاحا دیسپانس به دلیل تخلفات گمرکی از ذی‌نفعان اخذ می‌شود؛ بنابراینقاچاق از تخلف متمایز بوده و ضمانت اجرای آنها ونحوه رسیدگی وجریمه آنها نیز متفاوت و مصادیق قاچاق در قانون امور گمرکی به ویژه ماده ۱۱۳ ونیز ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق احصا شده است ومصادیق تخلفات گمرکی در انواع رویه های گمرکی نیز در قانون امور گمرکی مبحث تخلفات ونیز در سایر مواد ذیل هریک از رویه‌های گمرکی مشخص شده است.

چنانچه در بررسی آمار حاصل از اعمال مدیریت ریسک در ۸ ماهه سال جاری مشاهده میشود که از حدود ۲۵۰ هزار فقره اظهارنامه وارداتی در گمرکات سراسر کشور، بالغ بر ۸۹ هزار فقره با سهم حدود ۳۶ درصدمورد ارزیابی فیزیکی توسط ارزیابان و دستگاههای ایکس‌ری قرار گرفته است. استانداردجهانی برای کنترل فیزیکی محموله‌های ورودی کمتر از ۱۰ درصد است. در ۸۱هزار فقره اظهارنامهبا سهم ۳۲ درصد کلیه اسناد و مدارک از سوی کارشناسبررسی شده است. ۸۰ هزار فقره اظهارنامه با سهم ۳۲ درصد نیز توسط سامانه جامع امور گمرکی به صورت خودکار کنترل شده است.

در خصوص بازرسی کامیونهای عبوری از گمرک شهید رجایی گفتنی است، روزانه به طور میانگین حدود ۲۲۰۰ دستگاه کامیوناز گمرک مذکور تردد می‌نماید. از این تعداد حدود ۱۲۰۰ دستگاه مربوط به رویه واردات و حدود۱۰۰۰ دستگاه دیگر نیز مربوط به رویه ترانزیت (عبوری و داخلی) و کارنه تیر می‌باشد. ذکر این نکته ضروری است که کامیونهای عبوری (ترانزیت و کارنه تیر) دارای پلمب از مبداء حرکت (کشور خارجی) بوده و در زمان ورود به قلمرو گمرکی، اطلاعات محموله به همراه مشخصات پلمب در سامانه جامع گمرک درج و با بکارگیری جی پی اس(GPS) علاوه بر کنترل کامیون در مسیر تردد و تعیین زمان وصول   به مقصد، با ارسال کلیه اطلاعات ثبت شده اولیه به گمرک مقصد، امکان کنترل صحت و سلامت پلمب، وزن کانتینر میسر می‌گردد.

در بخش واردات قطعی نیز برای کنترل و نظارت بر ۱۲۰۰ کامیون خروجی با بکارگیری روشهای فوق الذکر حدود ۳۰ درصد از محموله ها که ۳۶۰کانتینر را شامل میشود، به طور کامل مورد بازرسی فیزیکی توسط ارزیابان قرار گرفته و بالغ بر ۲۵ درصد نیز با استفاده از دو دستگاه ایکس ری با ظرفیت اسمی روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون، اسکن و با تجهیزات پیشرفته کنترلی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در مجموع از تعداد ۱۲۰۰کامیون ترخیص قطعی در بندر شهید رجایی ۵۴۰ دستگاه کامیون بدون ارزیابی فیزیکی و کنترل از طریق ایکس ری و صرفا پس از کنترل اسناد و مدارک توسط کارشناس، سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی از این گمرک خارج می شود که بر اساس اسناد موجود در سامانه جامع امور گمرکی تمامی این کالاها شامل کالاهای اساسی، مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی و ماشین آلات خطوط تولید است.

{/content}[/wgt_jce_editor][/yee_column][/yee_row]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا