راه مواجهه با بحران کاغذ؛ ایجاد مراکز مبادله کتب درسی

راه مواجهه با بحران کاغذ؛ ایجاد مراکز مبادله کتب درسی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: علاوه بر تببین برنامه‌های کلان و سیاست گذاری‌های کلی جهت حل مشکل کاغذ، راه حل هایی مانند ایجاد و گسترش مراکز مبادله کتاب خصوصا کتب درسی می تواند تاثیر بسزایی در حل معضل کمبود کاغذ داشته باشد.

جمشید جعفرپور  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت عنوان کرد: در آستانه سال تحصیلی جدید، معضل قیمت کاغذ و کمبود آن در بازار بیش از پیش حس خواهد شد و ممکن است مشکلات بسیاری را برای دانش آموزان و دانشجویان و خانواده های آنها به وجود آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: علاوه بر تببین برنامه‌های کلان و سیاست گذاری‌های کلی جهت حل مشکل کاغذ، راه حل هایی مانند ایجاد و گسترش مراکز مبادله کتاب خصوصا کتب درسی می تواند تاثیر مهمی در حل معضل کمبود کاغذ داشته باشد.

نماینده لارستان خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش باید ترتیبی اتخاذ کند که کتاب های درسی در هر مقطع  برای استفاده حداقل 5 سال در نظر گرفته شود و ساز و کاری ایجاد کند که کتاب های مقاطع مختلف بین ورودی های جدید در گردش باشد و نیاز به چاپ مجدد کتب درسی برای هر سال تحصیلی به کم ترین میزان ممکن تقلیل یابد.

 اختصاص ۸۷ میلیون دلار برای واردات کاغذ در سال ۹۷

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از اخصاص از اختصاص ۸۷ میلیون دلار برای واردات کاغذ در سال ۹۷ خبر داد و گفت: در سال ۹۸ نیز تا کنون هیچ تأمین ارزی صورت نگرفته است.

اصغر مسعودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از عدم نظارت دولت در نحوه تخصیص ارز دولتی به کاغذ، عنوان کرد: متأسفانه اختصاص ارز 4200 تومانی تأثیری بر قیمت کالاهای اساسی، دارو و کاغذ نداشته است و دولت نیز هیچ برنامه و تحرک جدیدی برای تغییر و اصلاح این روند ندارد. امروز شاهدیم که کالاهای اساسی، کاغذ و دارو با همان  نرخ آزاد عرضه می‌شود و رقمی که برای ارز دولتی در بودجه دیده شده فقط فرصتی برای سودجویان است.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی افزود: آماری که چه میزان ارز توسط چه افرادی با نرخ دولتی وارد کشور شده وجود دارد ولی ارز دولتی به مصرف کننده نهایی نمی‌رسد و قیمت کتب و دفاتر مشق فراتر از آن چیزی است که باید باشد.

دولت راهکار تازه‌ای ندارد

وی اضافه کرد: دولت با وجود اینکه قبول دارد ارز 4200 تومانی مثمر ثمر نبوده است ولی راهکار جدیدی برای بهبود اوضاع ندارد.

بانک مرکزی سال گذشته، 87 میلیون دلار تأمین ارز برای پرونده‌های تأیید شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور واردات 83 هزار تن کاغذ داشته است در سال 98 نیز تا کنون هیچ تأمین ارزی صورت نگرفته است

مسعودی یادآور شد: در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعامل با یکدیگر باید نظارت بر بازار کاغذ داشته باشند و چنانچه اوضاع بازار بهبود پیدا نکند، مجلس نیز مجددا پیرو دستور مقام معظم رهبری به معاون اول ریاست جمهوری به حوزه کاغذ ورود مجدد خواهد داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره رقم در نظر گرفته شده برای واردات کاغذ، گفت: این در حالی است که بانک مرکزی سال گذشته، 87 میلیون دلار تأمین ارز برای پرونده‌های تأیید شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور واردات 83 هزار تن کاغذ داشته است در سال 98 نیز تا کنون هیچ تأمین ارزی صورت نگرفته است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا