اقتصاد دنیا شکننده است

 

اقتصاد دنیا شکننده است

5 ریسکی که وضعیت اقتصاد دنیا را بدتر می‌کند

یک سنجش از فعالیت کارخانه‌های ایالات‌متحده نشان می‌دهد که تولید در 128 ماه گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

10 سال از زمان بحران وام‌های مسکن در ایالات‌متحده می‌گذرد. همان بحرانی که بانک‌ها در سراسر جهان را مجبور کرد پرداخت وام‌ها به یکدیگر را از ترس ترازنامه‌های منفی متوقف کنند. طی چند ماه، کارخانه و تجارت سقوط کردند و نیروی کار، بیکار شد. درحالی‌که بانک‌های مرکزی و قانون‌گذاران سعی می‌کردند به امور مالی سوخت برسانند، اما بهبود اقتصاد هم شکننده و هم گران تمام شد. حالا چشم‌انداز رکود جهانی با کندی‌ای که در رشد اقتصادی در ایالات‌متحده و بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپا و آسیا طی می‌شود، واقعی به نظر می‌رسد. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی درباره 5 ریسک جهانی که وضعیت اقتصاد را به هم می‌زنند منتشر کرده است.

طبق این گزارش، این 5 موقعیت می‌تواند استرس سیاسی و اقتصادی بیشتری در جهان ایجاد کند.

*کندی در اقتصاد امریکا

«وقتی امریکا عطسه می‌کند، جهان سرمایه می‌خورد.» حالا که اثرات پیاده کردن اصلاحات مالیاتی 1.5 تریلیون دلاری دونالد ترامپ به انتها رسیده، نشانه‌هایی از بیماری دیده می‌شود.

از آوریل تا ژوئن امسال، در مقایسه با همین سه‌ماهه در سال 2018، میزان سرمایه‌گذاری یک درصد کاهش‌یافته است. همچنین اعتماد مصرف‌کننده با کاهش مواجه شده است.

یک سنجش از فعالیت کارخانه‌های ایالات‌متحده نشان می‌دهد که تولید در 128 ماه گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

به نظر می‌رسد این وضعیت طی دو روز باعث کاهش 800 واحدی در میانگین صنعتی داوجونز شود و سود شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. شاخص The S&P 500 به‌طورکلی از کاهش درآمد در سه‌ماهه اول و دوم سال 2019 خبر داده است.

فدرال رزرو انتظار رشد 2.2 درصدی در تولید ناخالص داخلی را دارد که بسیار پایین‌تر از هدف 3 درصدی بلندمدت دولت ترامپ است.

*بدهی چین سر به آسمان می‌گذارد

چین با افزایش بدهی‌ها، اقتصاد خود را فعال کرده است. موسسه International Finance (IIF) مستقر در واشنگتن تخمین زده است که در سه‌ماهه اول سال 2019، کل بدهی‌های شرکت‌ها، خانوار و دولت در چین به 303 درصد از تولید ناخالص داخلی برسد.

این گزارش می‌نویسد، تلاش پکن برای بازپرداخت بدهی شرکت‌های غیرمالی با استقراض در بخش‌های دیگر ناکام بوده است و کل بدهی چین را به بیش از 40 تریلیون دلار رسانده است.

چین بارها و بارها اعلام کرده وام‌ها قابل‌کنترل است، اما اهرم‌های سیاسی مانع این کارشده‌اند. از طرفی خفه کردن بدهی‌ها باعث کند شدن رشد اقتصادی می‌شود.

طی یک دهه گذشته، چین هرسال حدود یک‌سوم رشد جهانی را به خود اختصاص داده است. به گفته کارشناسان، مشکل اصلی چین، بدهی شرکت‌هاست که از زمان بحران مالی سال 2008 به‌طور پیوسته رو به افزایش است. اکثر وام‌ها توسط شرکت‌های دولتی از بانک‌های دولتی گرفته‌شده‌اند.

*معترضان هنگ‌کنگی

ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ بیش از 4 ماه است که ادامه دارد. ماجرا از زمانی آغاز شد که بنا بود هنگ‌کنگ فراریان و متخلفان را به چین، سرزمین اصلی استرداد دهد. اما در حال حاضر مطالبات گسترده‌تر شده و شهروندان خواهان اصلاحات دیگری هم هستند و می‌خواهند قدرت پکن در هنگ‌کنگ کمتر شود.

هنگ‌کنگ یک مرکز اصلی برای فعالیت مالی و تجاری است. بانک International Settlements تخمین زده است که این شهر در سال 2016 روی 437 میلیارد دلار نظارت داشته است. این منطقه مرکز بزرگ صادرات و کالاهای مختلفی است که از این بندر به سراسر دنیا فرستاده می‌شود.

*بیماری آرژانتینی

ابتدای سال 2019، مارک موبیونس، سرمایه‌گذار دنیای بازارهای نوظهور اعلام کرد که شرکتش را از آرژانتین خواهد برد. به گفته او کیفیت زندگی کاهش پیداکرده و آموزش‌وپرورش پایین آمده است. وضعیت در آرژانتین مطلوب نیست.

*سقوط دیکتاتور موردعلاقه ترامپ

ماه گذشته رسانه‌ها از اعتراضات گسترده در شهرهای مصر خبر دادند. تظاهرات در مصر از سال 2013 بدون تأیید دولت، غیرقانونی اعلام‌شده است. از همان زمانی که سیسی کودتای نظامی علیه محمد مرسی اخوان المسلمین انجام داد.

این تظاهرات تأثیر مستقیمی روی بازار سهام Egypt’s EGX 30 داشت و باعث افت 11 درصدی آن شد. به گفته کارشناسان، بی‌ثباتی سیاسی در مصر می‌تواند تأثیرات منفی در بازار داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا