برنامه‌های وزارت صمت برای تحقق شعار سال و انتظارات بخش خصوصی از دولت آینده

در بیست و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد
برنامه‌های وزارت صمت برای تحقق شعار سال و انتظارات بخش خصوصی از دولت آینده

نمایندگان بخش خصوصی در بیست و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مروری بر مهمترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید داشتند و هم‌چنین در مورد عملکرد گمرک به بحث و گفت‌وگو نشستند

در این نشست، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به ارائه توضیحاتی در ارتباط با برنامه‌های این وزارتخانه برای بهبود فضای کسب‌و‌کار و رفع موانع واحدهای تولیدی طی سال جاری پرداخت. سعید زرندی ابتدا به نتایج نظرسنجی از نزدیک به هزار فعال اقتصادی درباره موانع تولید اشاره کرد و بر اساس آن، «عدم ثبات اقتصاد کلان»، «تورم بالا» و «نبود نقدینگی مناسب» را مهم‌ترین موانع اعلامی از سوی کارآفرینان و صنعتگران برشمرد. وی یادآور شد که بر اساس این نظرسنجی، مقررات‌زدایی از بخش و ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان اولویت‌های وزارت صمت در سال جاری از سوی فعالان اقتصادی مطالبه شده است.

زرندی سپس به تدوین برنامه سال 1400 این وزارتخانه و تشکیل کارگروه بهبود فضای کسب‌و‌کار، اشاره کرد و افزود: چندین بسته مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید در سطح دولت و مجلس تدوین و از سوی وزارت صمت ارائه شده‌است.

وی در عین حال از تدوین بسته رویه‌ها و مقررات مخل صدور مجوزهای وزارت صمت، خبر داد و یادآور شد که این بسته به وزارت اقتصاد ارسال و آماده طرح در هیات مقررات‌زدایی است. ((فایل ارائه گزارش از سوی معاون طرح و برنامه وزارت صمت را اینجا دریافت کنید))

وی در بخش دیگری از سخنانش، به موضوع صدور کارت بازرگانی اشاره کرد و افزود: طی چندین نشست با مسئولان اتاق بازرگانی، این پیشنهاد را مطرح کرده‌ایم که سامانه جامع تجارت به عنوان مبنای صدور کارت بازرگانی قرار بگیرد اما فرایندهای مربوط به آن به اتاق بازرگانی محول شود.

وی در ادامه به موضوع ساخت داخل اشاره کرد و گفت: ساخت داخل باید با نگاه صادرات مورد توجه قرار بگیرد، بنابراین از نظر من، برخی موانعی که طور مصنوعی برای رشد و حمایت تولید داخل ایجاد شده، حداکثر تا سه سال باید تداوم داشته باشد اما در ادامه باید به صادرات محور کردن تولیدات منوط شود.

معاون وزیر صمت سپس با بیان اینکه طی سال گذشته نزدیک به 138 قرارداد همکاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان منعقد شد، افزود: صنایع غیردانشی در کشور باید حذف شود.

زرندی همچنین در خصوص مسئله قیمت‌گذاری، گفت: قیمت‌گذاری جزو پیچیده‌ترین مسائلی است که بخش‌های مختلف با آن درگیر هستند. در شرایط عادی، قیمت‌گذاری هیچ جایگاه و نقشی ندارد اما در وضعیت بحران باید به مدلی که روی آن تفاهم‌ جمعی صورت بگیرد، رسید.وی افزود: با این حال، موضوع قیمت‌گذاری از فراتر از سطح وزارت صمت است و پیشنهاد دادیم که در جلسات سران قوا به آن پرداخته و تصمیم‌گیری شود. این در حالی است که بر اساس ماده 18 قانون ابزارهای مالی، دولت به هیچ وجه حق ورود به حوزه قیمت گذاری ندارد.

زرندی در بخش دیگری از سخنانش، از توافقات صورت گرفته میان وزارت صمت و سازمان محیط‌زیست پیرامون توسعه واحدهای تولیدی در شعاع 120 کیلومتری تهران خبر داد و تصریح کرد که شیوه‌نامه جدید به زودی در هیات دولت به تصویب می‌رسد.

پس از آنکه اعضای هیات نمایندگان دیدگاه‌های خود را در رابطه با برنامه‌های وزارت صمت مطرح کردند، رئیس اتاق تهران به معاونت امور کمیسیون‌ها و هیات نمایندگان ماموریت داد که موارد مطرح شده به علاوه نظر تشکل‌ها جمع بندی شده و برای معاونت طرح و برنامه وزارت صمت ارسال شود.//اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا