صفر تا صد مسئله کاغذ باید بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد باشد

صفر تا صد مسئله کاغذ باید بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد باشد

عضو ناظر مجلس در کمیته حل بحران کاغذ معتقد است با توجه به اینکه پاسخگویی به موضوع کاغذ بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است، صفر تا صد مسئله کاغذ باید بر عهده این وزارتخانه باشد.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از اینکه بعد از جلسه با جهانگیری در مورد تامین ارز دولتی کاغذ و اختصاص برای روزنامه‌ها فرجی حاصل نشد، گفت: این مصوبه و اصلاح مصوبه دولت روی کاغذ مانده زیرا هنوز بانک مرکزی بر اساس تعهد خود ارز لازم را تامین نکرده است؛ در حالی که باید تا پایان سال 80 میلیون دلار پرداخت کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس گزارش معاونت مطبوعاتی، در مجموع 240 هزار دلار در طی این سه ماهه به کاغذ اختصاص داده شده و این به آن معناست که بحران همچنان پابرجاست.

عضو هیئت رییسه مجلس درباره خبر توزیع حدود 400 تن کاغذ میان مطبوعات توضیح داد: با توجه به اینکه واردکنندگان کاغذ محدود شده‌اند، روزنامه ابتکار از طریق معاونت مطبوعاتی به یکی از واردکننده‌ها معرفی شده و سه تُن کاغذ با ارز دولتی به آن داده شد.

موسسه نشرآوران برای تنظیم بازار پیش‌بینی شده است

وکیلی با تاکید بر لزوم تغییر در روند این وضع، ادامه داد: باید این ارز را یکجا در اختیار معاونت مطبوعاتی و معاونت فرهنگی قرار دهند زیرا اینها موسسه وابسته دارند؛ مثلا در مطبوعات موسسه نشرآوران وجود دارد که اصلا از ابتدا برای تنظیم بازار پیش‌بینی شده است تا در صورت مواجهه با مشکل کمبود کاغذ، این موسسه وظیفه داشته باشد کاغذ را وارد کرده و زیر نظر معاونت مطبوعاتی توزیع و در نهایت نظارت کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صفر تا صد مسئله کاغذ بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است و بانک مرکزی را در این موضوع به رسمیت نمی‌شناسیم لذا اگر بنای هماهنگی با بانک مرکزی، وزارت اقتصاد در بحث گمرکات، وزارت صمت در بحث ثبت سفارش وجود دارد، مسئولیت آن بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است.

هماهنگی با سایر دستگاه‌ها را وزارت فرهنگ و ارشاد انجام دهد

وکیلی با بیان اینکه پاسخگویی به موضوع کاغذ کار وزارت فرهنگ و ارشاد است، گفت: بهتر است وزارت فرهنگ این ارز را بگیرد، کاغذ وارد کند و توزیع و نظارت داشته باشد اما اکنون این مسئولیت تقسیم شده و در حال حاضر حکم صدور تخصیص بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است، تامین ارز با بانک مرکزی، عملیاتی کردن آن از طریق گمرکات با وزارت اقتصاد و ثبت سفارش با وزارت صمت.

عضو ناظر مجلس در کمیته حل بحران کاغذ افزود: باید تمام این پروسه را وزارت فرهنگ و ارشاد بر عهده گیرد./

 شاخص توزیع کاغذ میان روزنامه‌ها مشخص نیست

نماینده مردم تهران در مجلس که مدیر مسئول روزنامه اعتماد نیز است می‌گوید در حال حاضر معلوم نیست بر اساس کدام شاخص، سهمیه کاغذ به روزنامه‌ها داده می‌شود.

الیاس حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت  کاغذ روزنامه به دنبال جلسه مدیران مسئول روزنامه‌ها با جهانگیری گفت: ما هنوز سر در نیاورده‌ایم که کاغذ روزنامه‌ها چه شده است؛ از سویی مسئولان مربوطه می‌گویند 150 تن کاغذ با ارز 4200 تومانی وارد بازار شده ولی از سوی دیگر نحوه توزیع آن مشخص نیست.

باید لیستی از روزنامه‌ها بر اساس تیراژ، ابعاد و تعداد صفحات آن وجود داشته باشد تا سهم کاغذ اختصاصی برای هر روزنامه مشخص شود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: تیراژ هر روزنامه، ابعاد و تعداد صفحات آن مشخص است؛ بنابراین باید لیستی از روزنامه‌ها وجود داشته باشد تا سهم کاغذ اختصاصی برای هر روزنامه نیز مشخص شود ولی در حال حاضر معلوم نیست کاغذها را چگونه توزیع می‌کنند.

مدیر مسئول روزنامه سراسری “اعتماد” تاکید کرد: به روزنامه اعتماد فقط در حد یکی دو تن بیشتر کاغذ نداده‌اند و مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم؛ لذا اگر این رویه ادامه داشته باشد، روزنامه تعطیل خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: این کاغذ مشمول ارز دولتی است ولی به دست روزنامه‌ها نرسیده است؛ معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد باید گزارش شفافی از نحوه توزیع این کاغذ ارائه دهد زیرا در حال حاضر معلوم نیست بر اساس کدام شاخص، سهمیه کاغذ به روزنامه‌ها داده می‌شود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا