قاچاق ارز با خالی فروشی

  قاچاق ارز با خالی فروشی

– در ابتدای سال ٩٧ و هم‌زمان با گرانی نرخ ارز، هیئت‌وزیران در یک مصوبه، تمامی صادرکنندگان را موظف کرد منابع ارزی حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی بازگردانند، اما این آن چیزی نبود که صادرکنندگان به آن تن دهند.
– متخلفان ارزی راه‌های جدیدی برای پیش بردن مسیر خود پیداکرده‌اند و اتفاقاً از محل همان سیاست‌هایی است که سیاست‌گذار برای سخت‌گیری و قانونمند کردن صادرات و واردات وضع کرده بود.
– در این گزارش ما از پدیده قالی‌فروشی بازرگانی حرف می‌زنیم که دو سال است اشخاصی در پوشش صادرکننده و واردکننده از آن پول میلیاردی به جیب می‌زنند، یک پروانه صادراتی از صادرکننده به واردکننده واگذار می‌شود، بدون اینکه ارزی از این محل جابه‌جا شود، صادرکننده ارزش را در بازار آزاد می‌فروشد و واردکننده در پوشش پروانه صادراتی کالاهایی را وارد می‌کند که در اولویت‌بندی کالاهای مجاز جایی ندارند.
– حمیدرضا قاسمی، کارشناس صادراتی البته احتمال دیگری را هم مطرح می‌کند، اینکه خالی فروشی یک مسیر برای پول‌شویی و تمیز کردن ارزهای چمدانی است.
– یک منبع آگاه از بانک مرکزی حجم خالی فروشی در دو سال اخیر را پنج میلیارد دلار اعلام می‌کند، پنج‌میلیارددلاری که یا در بازار آزاد فروخته‌شده یا در حساب‌های خارجی ذخیره‌شده است./شرق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا