مکانیزم درج قیمت کالاها توسط توزیع کنندهها و حذف قیمت گذاری توسط کارخانه ها در جهت ایجاد شفافیت در جریان گردش کالا و رقابتیتر شدن بازار کالایی بوده است.
تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای درج قیمت چند گروه کالایی توسط توزیع کنندهها به جهت شفافیت در قیمت کالاها و رقابتی تر شدن بازار بوده است.
در مرحله نخست این طرح، قیمت گذاری چند گروه کالایی غیر ضروری به عنوان پایلوت به توزیع کننده محول شده است و توزیع کننده بر اساس فاکتور خرید شرکت پخش و با اعمال ضریب سود قانونی که هیأت عالی نظارت مشخص می کند، قیمت این کالاها را تعیین و در معرض دید مصرف کننده قرار می دهد.
همچنین محصولات سلولزی و گروههای کالایی شامل شیرینی، شکلات، چیپس، پفک و سایر تنقلات که غیر ضروری و از حساسیت کمتری برخوردار هستند، در مرحله اول شامل این طرح می شوند.
تخفیفات اعمال شده روی بیشتر کالاها توسط کارخانه ها غیر متعارف است و در شرایط کنونی در بیشتر قیمت های روی جلد که توسط کارخانه ها زده می شود، ضرایب سود به طور اصولی رعایت نمی شود و حقوق مصرف کننده به نوعی ضایع می شود که با تصمیم جدید گرفته شده قیمت کالاها از کارخانه تا مرحله عرضه کانالیزه می شود و توزیع کنندگان بدون دغدغه درج قیمت کالا توسط کارخانه، کالا ها را با قیمتی رقابتی و پایین تر از قبل به مصرف کننده ارایه می دهند.
کالاهای در نظر گرفته شده در مرحله پایلوت کالاهای صنعتی محسوب می شوندو این کالاها در کارخانه تولید و بسته بندی و توسط شرکت پخش توزیع میشوند، اما درج قیمت بر خلاف گذشته به جای اینکه توسط کارخانه صورت گیرد، به عهده توزیع کننده گذاشته شده است.