کسب‌وکاری برای بهتر زیستن

10 دلیل برای راه‌اندازی استارت آپ های اجتماعی
کسب‌وکاری برای بهتر زیستن

اگر می‌خواهید نام شما به‌عنوان یک کارآفرین، که در جهان تغییری مثبت ایجاد کرده، در تاریخ ثبت شود، بهتر است به‌جای ایجاد یک سازمان صرفاً پردرآمد، به ایجاد یک کسب‌وکار با آثار اجتماعی فکر کنید.

درآمد، اصلی‌ترین مأموریت هر کسب‌وکاری است. اما این، یکی از اهداف سازمان‌های اجتماعی است. در این سازمان‌ها، غیر از پول، پای اهداف دیگری هم در میان است. ریشه این اهداف، در نوع‌دوستی  و ایجاد تغییر است. اگر می‌خواهید نام شما به‌عنوان یک کارآفرین، که در جهان تغییری مثبت ایجاد کرده، در تاریخ ثبت شود، بهتر است به‌جای ایجاد یک سازمان صرفاً پردرآمد، به ایجاد یک کسب‌وکار با آثار اجتماعی فکر کنید.  Eu-startup  در مطلبی به 10 دلیل برای راه انداختن چنین کسب‌وکارهایی اشاره‌کرده است.

1.تبدیل جهان به‌جایی بهتر

واضح است اما بد نیست دوباره این مزیت کسب‌وکارهای اجتماعی را مرور کنیم. این کسب‌وکارها جهان را به‌جایی بهتر برای زندگی بشر تبدیل می‌کنند. مشکلات بسیاری در این جهان وجود دارد که کسب‌وکارهای اجتماعی می‌توانند آن را حل‌وفصل کنند. کاهش شکاف دیجیتال برای افزایش دسترسی کودکان به آموزش تا توسعه خدمات مالی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته. این تنها دو مورد از هزاران مشکلی است که در انتظار راه‌حل شماست.

2.رفع معضل‌های ناشی از کرونا

همه‌گیری کرونا از چالش‌های جدی جهان در یک سال گذشته بود. اختلال در زندگی افراد، تنها یکی از آثار این‌همه گیری بود. اکنون، مردم جهان به حمایت و راهنمایی‌های لازم برای زندگی در شرایط کرونایی نیاز دارند و این فرصتی برای کارآفرینان است. مراقبت‌های بهداشتی، ارتباطات آنلاین و… از موضوعاتی است که می‌توانید برای راه انداختن کسب‌وکار، درباره آن فکر کنید.

3.کار با سرمایه‌گذاران جسور برای تغییر جهان

استارت آپ ها به‌طورمعمول موردتوجه سرمایه‌گذارانی قرار می‌گیرند که با دیگر صاحبان سرمایه متفاوت‌اند. حرف زدن از تغییر اجتماع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف استارت آپ ها، به تغییر مفهوم کسب‌وکار خوب در ذهن سرمایه‌گذاران گره‌خورده است. سرمایه‌گذاران به‌طورمعمول، کسب‌وکاری را خوب می‌دانند که در بلندمدت، آینده روشنی دارد و این آینده روشن شامل تغییر اجتماعی و نرخ بازدهی بازار است. فراتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه که به‌طور سنتی در اکوسیستم‌های استارت آپی کار می‌کنند، راه‌اندازی یک کسب‌وکار اجتماعی، فرصتی برای شما به‌عنوان کارآفرین است تا با سرمایه‌گذاران نوآور، آینده‌نگر و پیشرو هم کار کنید.

4.کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

ارزیابی کسب‌وکارها و استارت آپ ها در این روزها، صرفاً با بررسی گزارش‌های مالی انجام نمی‌شود. این روزها پرسش‌های بسیاری درباره اثر جانبی محصول و خدمات کسب‌وکارها وجود دارد. آیا محصولی که تولیدشده علیه حقوق بشر یا محیط‌زیست استفاده می‌شود یا خیر؟ آیا این محصولات با اتکا به منابع تجدید ناپذیر تولید شده است؟ آیا تولید این محصول یا عرضه این خدمت به تغییرات اقلیمی کمک می‌کند یا مانع است؟ آیا مؤسسان این کسب‌وکار سابقه فرار مالیاتی دارند؟ پرسش‌هایی ازاین‌دست، رفته‌رفته در همه کشورهای جهان به پروتکل‌هایی قانونی برای ارزیابی کسب‌وکارها توسط دولت‌ها و سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود و بر تصمیم آن‌ها اثرگذار است. اما کسب‌وکارهای اجتماعی به دلیل اثربخشی بر منافع جمعی، پیش از رسیدن به چنین روزی، خیال خودشان را راحت کرده‌اند.

5.رسیدن به ظرفیت‌های بیشتری از سود و رشد

مردم کسب‌وکارهای اخلاقی‌تر و اجتماعی‌تر را دوست دارند. برای همین شانس دریافت درآمد و پاداش بیشتر از طرف مشتریان و سرمایه‌گذاران، برای کارآفرینان در کسب‌وکارهای اجتماعی بیشتری است. علاوه بر این، کسب‌وکارهای اجتماعی به دلیل ماهیت و اهداف کارشان می‌توانند از حمایت سازمان‌های عام‌المنفعه هم بهره‌مند شوند.

6.دسترسی به منابع مالی بیشتر

در بیشتر کشورهای اروپایی، برنامه‌های حمایتی برای تشویق کارآفرینان به راه‌اندازی کسب‌وکارهای اجتماعی برقرار شده است. این برنامه‌ها برای توسعه این کسب‌وکارها، بودجه‌های خاصی را در نظر می‌گیرد. این به معنای دسترسی بیشتر کارآفرینان به منابع مالی است.

7.لذت بردن از کار و حفظ کارکنان

ازآنجایی‌که مردم در کسب‌وکارهای اجتماعی، باانگیزه نوع‌دوستی کار خود را آغاز می‌کنند، محیط کار این کسب‌وکارها صمیمانه و صادقانه‌تر است. کارکنان در این کسب‌وکارها مأموریتی غیر از کسب درآمد را برای خود تعریف کرده‌اند و چشم‌اندازی متفاوت از سازمان‌های دیگر دارند. بنابراین دوره همکاری در این کسب‌وکارها طولانی‌تر و ارتباطات افراد عمیق‌تر است.

8.بالا بردن شانس همکاری‌های شرکتی

تقاضا برای حمایت از شرکت‌ها و استارت آپ هایی که بر اساس استانداردهای اخلاقی و منافع اجتماعی کار می‌کنند، در بین شرکت‌های بزرگ رو به افزایش است. بنابراین اگر کسب‌وکاری با اثرگذاری بر اجتماع ایجاد کنید، این شرکت‌ها عملکرد شما را برای حمایت و حتی ادغام بررسی می‌کنند. این یک فرصت بزرگ برای کارآفرینان است تا از حمایت شرکت‌های برتر و همکاری با آن‌ها استفاده کنند.

9.جوینده نوآوری

داشتن یک کسب‌وکار اجتماعی به معنای تفکر مداوم درباره چالش‌های موجود در محیط اطراف است. چالش‌هایی که پیشرفت کسی راه‌حلی برای آن پیدا نکرده است. پیشنهاد راه‌حل‌های جدید را می‌توان به معنای تولید محصولاتی با بیشترین سطح پایداری، استفاده از فناوری‌های پیشرفته و درواقع تقویت نوآوری در نظر گرفت. به عبارت ساده‌تر، در کسب‌وکارهایی با مأموریت‌های اجتماعی هیچ رکود و سکونی در استفاده از نوآوری و خلاقیت وجود ندارد.

10.امتیاز بیشتر در رقابت

عمل به مسئولیت اجتماعی به معنای کسب امتیازی است که می‌تواند در رقابت با دیگران به کمک بیاید. عمل به مسئولیت اجتماعی اعتبارآفرین است و  اعتبار، کلید رسیدن به جایگاه بهتر در بازار است. همچنین مشتریان و مردم به کسب‌وکاری که به اجتماع به‌طور ویژه توجه می‌کند، بیشتر اعتماد می‌کنند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت راه انداختن کسب‌وکارهایی با اثرگذاری اجتماعی امتیازهای بسیاری برای کارکنان، شرکت  و جامعه دارد. برای راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری و البته آغاز چنین سفر ماجراجویانه‌ای، هیچ زمانی بهتر از امروز نیست که کارآفرینان در آن به اهمیت کار اخلاقی و ایجاد اعتماد در مشتریان پی برده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا