تحولات اقتصادی و تجاری ارمنستان

تحولات اقتصادی و تجاری ارمنستان

ارمنستان یکی از اقتصادهای منطقه قفقاز است که از حیث تولید ناخالص داخلی و تجارت، اقتصادی کوچک محسوب می‏ شود. با وجود کوچکی اقتصاد، به دلیل اعمال مدیریت محتاطانه اقتصاد کلان، اجرای نظام نرخ ارز شناور، هدف‌گذاری و کنترل دقیق تورم، استفاده از قواعد مالی کارآمد و وجود بخش مالی سالم، در برابر شوک‌های اخیر انعطاف‌پذیری خوبی از خود نشان داده است. اگرچه انتظار می‏ رود اقتصاد این کشور در سال 2022 عملکرد بهتری نسبت به پیش بینی های قبلی خود داشته باشد ولی همچنان چالش‏ های ژئوپلیتیک بر چشم‏ انداز رشد میان مدت ارمنستان تاثیرگذار خواهد بود.
طی بحران جنگ اخیر روسیه و اوکراین، اقتصاد این کشور دچار تحولاتی شد که در این گزارش به برخی از تحولات مهم آن با استناد به گزارشات صندوق بین‏ المللی پول و بانک جهانی پرداخته شده است.
ارمنستان یکی از شرکای تجاری ایران نیز است. انتظار می‏ رفت رابطه تجاری ایران و ارمنستان بعد از انعقاد موافقت‏ نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بهبود یابد ولی با توجه به شواهد آماری گمرک ایران، منافع معناداری برای دو کشور در بر نداشته است. در بخشی از گزارش به روند تجارت فیمابین ایران و ارمنستان طی دهه و هفت ماهه نخست سال 1401 نیز اشاره شده است./ اتاق بازرگانی تهران

فایل پیوست

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا